مامان بذار خودم بخوابم

پسر اردیبهشت

عکس ، داستان ، بازی، لطیفه و دانستنی ها

مامان بذار خودم بخوابم

مامان بذار خودم بخوابم


    
    شايد شما هم با كودكاني كه شب‌ها درست نمي‌خوابند برخورد كرده باشيد. اين اختلالات كه به ظاهر بسيار ساده هستند مي‌توانند مشكلات فراواني را براي كودكان به دنبال داشته باشند به همين خاطر والدين همواره در تلاشند تا با يافتن راه‌هاي جديد از بروز اين اختلالات در فرزندان خود جلوگيري كنند. متخصصان بر اين باورند كه شناختن گونه‌هاي مختلف اختلالات خواب مي‌تواند والدين را در بهبود اين روند كمك كند.

 


    
    خواب منظم، مدت زمان بيداري تا خواب را با به وجود آوردن احساس امنيت و راحتي بيشتر براي كودكان دلپذير مي‌سازد.
    هرگونه عملي از جمله تكان دادن كودك جهت به خواب بردن او عملي اشتباه بوده و والدين بايد به كودك اين اجازه را بدهند كه خودش به خواب رود. جهت جلوگيري از بروز اختلالات خواب كودكان، والدين بايد به اصول خواباندن كودكان خود واقف باشند و با برقراري ارتباط بين خواب و رختخواب كودك به‌خصوص از شش ماهه اول زندگي او، به كودك اجازه دهند تا در هنگامي كه دچار علايم خواب شد مفهوم رختخواب را درك كرده و به خودي خود و بدون دخالت والدين به خواب رود.
    از سوي ديگر والدين نبايد به كودكان بالاي شش ماه عادت بدهند كه در هنگام خواب شبانه به دنبال بيدار شدن از وعده غذايي يا شير و مايعات استفاده كنند چرا كه تغذيه در شب ضمن شرطي كردن كودك براي خواب باعث خواهد شد تا به دليل جذب مايعات زياد، دفع ادرار بيشتري داشته باشند.
    
    براساس بررسي‌هايي كه تاكنون صورت گرفته، حدود يك چهارم كل كودكان دنيا از اختلالات شديد خواب رنج مي‌برند برخي از آنها از زمان كودكي و برخي ديگر در زماني مشخص به اين بيماري مبتلا مي‌شوند و اين در حالي است كه به‌طور مثال نوجوانان پس از ابتلا به بيماري‌هاي مختلف در معرض ابتلا به اين بيماري قرار مي‌گيرند.
    
    نحوه خواباندن كودك و شكل‌دهي عادت خواب در فرهنگ‌ها، قبايل و حتي خانواده ها متفاوت است. بعضي‌ها بچه را وقت خواب قنداق مي‌كنند، بعضي لباس نازك به او مي‌پوشانند و يا حتي بعضي او را لخت مي‌خوابانند، ممكن است كودك در يك اتاق مجزا به تنهايي يا با چند خواهر و برادرش بخوابد يا به اتفاق همه اعضاي خانواده در يك‌جا در يك رختخواب بخواند. كودك ممكن است به پشت، پهلو و يا روي شكم، در يك اتاق تاريك، نيمه تاريك كاملا روشن يا در يك محيط بي‌سر و صدا يا با صداي راديو و تلويزيون و با وجود صداهاي ناگهاني مثل هواپيما بخوابد. ممكن است وقت شيرخوردن در بغل مادر با لالايي در گهواره به خواب رود يا اينكه نياز به شنيدن يك قصه و يك دعا و بازي كردن داشته باشد و يا كلا زمان مشخصي براي خواب نداشته باشد يا برعكس بايد هر شب طبق نظم خاصي بخوابد.
    
    بعضي از روش‌هاي خواب بهتر از برخي ديگر هستند اما در واقع كارهاي زيادي وجود دارد كه به رفتار خواب مربوط مي‌شوند اگر برنامه دائمي انجام مي‌شود و كودك‌تان با اين برنامه شب‌ها به راحتي مي‌خوابد و در طول شب هم به كرات بيدار نمي‌شود و در طول روز هم رفتار او رضايت‌بخش است بايد گفت اين برنامه كاملا مناسب است.
    
    برخي عادت‌ها و شيوه‌ها به كودك شما كمك بيشتري مي‌كند تا يك الگوي درست در او شكل بگيرد و از مشكلاتي كه در سال‌هاي بعد احتمال پيدايش آن مي‌رود جلوگيري شود. به عنوان مثال اگر عادت داريد هر شب كودكتان را بيست، سي دقيقه روي پا لالايي دهيد تا خوابش ببرد و حتي نيمه شب هم كه او يكي دو بار از خواب بيدار مي‌شود مجبور هستيد با همين روش دوباره او را بخوابانيد بايد گفت كه شما عملا در عادت خواب او مداخله كرده‌ايد و يادگيري شروع خوابش را تعويق انداخته‌ايد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ 4 فروردين 1389برچسب:مامان,بذار,خودم,بخوابم,مادر,

] [ 13:26 ] [ ابوالفضل قبادی ]

[ ]